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Sabine Arlitt, Friedemann Malsch, Sibylle Omlin, Hanna Roeckle (Beteiligte)

Hanna Roeckle


Configurations in Flow. Werke 2004-2014. Katalog zur Ausstellung im Haus für Kunst Uri, Altdorf, 2014
Text: Arlitt, Sabine; Malsch, Friedemann; Omlin, Sibylle u. a.
2014. 176 S. m. 129 Abb. 275 mm
Verlag/Jahr: HATJE CANTZ VERLAG 2014
ISBN: 3-7757-3845-2 (3775738452)
Neue ISBN: 978-3-7757-3845-3 (9783775738453)

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Erste Monografie zur konkreten Kunst der in Zürich lebenden Künstlerin
The works of Hanna Roeckle (born 1950 in Liechtenstein) are poised between painting and sculpture. Her three-dimensional works are based on spatial structures and serial systems, whose clarity of form enters into a polytonal dialogue with sensitive combinations and transitions of color. Art is joined with other fields of research, since in her work the artist draws on specific concepts from geometry, physics, systems theory, cultural history, and the history of architecture and design. For the grounds of the Haus für Kunst Uri she developed a sculpture that is a kindred spirit of the polyhedron portrayed by Albrecht Dürer in his mysterious engraving Melencolia I (1514). With its crystalline edges, Roeckles polyhedron represents a logical development within her oeuvre. Spray-coated with monochrome car paint, the surface oscillates between a blue-green violet and a flowing, warm red, depending on the position of the viewer. Exhibition: Haus für Kunst Uri, Altdorf 9.3.18.5.2014
Hanna Roeckles ( 1950 in Liechtenstein) Werke ste hen zwischen Malerei und Skulptur. Ihre plastischen Arbeiten basieren auf räumlichen Strukturen und se riellen Systemen, deren konstruktive Klarheit in einen vielstimmigen Dialog mit sinnlichen Farbverläufen und -kombinationen tritt. Kunst und Forschung ver schmelzen: Die Künstlerin bezieht gezielt Themen aus Geometrie und Physik, Systemtheorie, Kultur-, Design- und Architekturgeschichte mit in ihre Werke ein. Für den Außenraum des Hauses für Kunst Uri hat sie eine Skulptur entwickelt, die kongenial auf den Polyeder antwortet, den Albrecht Dürer in seinem rätselhaften Kupferstich Melencolia I (1514) darstellte. Mit seinen kristallinen Kanten stellt Roeckles Polyeder eine logische Fortentwicklung ihres Schaffens dar. Die mit Carlack monochrom gespritzte Oberflä che changiert je nach Standort und Blickwinkel des Betrachters zwischen Blaugrün-Violett und fließen dem, warmem Rot.
Ausstellung: Haus für Kunst Uri, Altdorf 9.3. 18.5.2014
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The works of Hanna Roeckle ( 1950 in Liechtenstein) are poised between painting and sculpture. Her three-dimensional works are based on spatial struc tures and serial systems, whose clarity of form enters into a polytonal dialogue with sensitive combina tions and transitions of color. Art is joined with other fields of research, since in her work the artist draws on specific concepts from geometry, physics, systems theory, cultural history, and the history of architec ture and design. For the grounds of the Haus für Kunst Uri she developed a sculpture that is a kindred spirit of the polyhedron portrayed by Albrecht Dürer in his mysterious engraving Melencolia I (1514). With its crystalline edges, Roeckle s polyhedron represents a logical development within her oeuvre. Spray-coated with monochrome car paint, the surface oscillates between a blue-green violet and a flowing, warm red, depending on the position of the viewer.
Exhibition: Haus für Kunst Uri, Altdorf 9.3. 18.5.2014