buchspektrum Internet-Buchhandlung

Neuerscheinungen 2019

Stand: 2020-02-01
Schnellsuche
ISBN/Stichwort/Autor
Herderstraße 10
10625 Berlin
Tel.: 030 315 714 16
Fax 030 315 714 14
info@buchspektrum.de

Margrit Stamm

Arbeiterkinder und ihre Aufstiegsangst


Probleme und Chancen von jungen Menschen auf dem Weg nach oben
Herausgegeben von Stamm, Margrit
2019. 131 S. ca. Umfang. 210 mm
Verlag/Jahr: VERLAG BARBARA BUDRICH 2019
ISBN: 3-8474-2291-X (384742291X)
Neue ISBN: 978-3-8474-2291-4 (9783847422914)

Preis und Lieferzeit: Bitte klicken


Bildung und Ausbildung sind in modernen Gesellschaften zu entscheidenden Größen für die Platzierung der Individuen und die beruflichen Chancen im Lebensverlauf geworden. Im Mittelpunkt der Publikation stehen Bildungsaufsteiger, d. h. junge Menschen aus einfachen Sozialschichten, welche eine akademische Laufbahn einschlagen. Beleuchtet werden zum einen die gesellschaftlichen Hintergründe und empirischen Erkenntnisse zu den Lebenskontexten von Bildungsaufsteigern verschiedener Herkunftsgruppen sowie die Hintergründe der Aufstiegsängste, welche Bildungsaufsteiger oft begleiten. Darüber hinaus werden gesellschaftliche Konsequenzen diskutiert, welche sich aus diesen Erkenntnissen für die Bildungs- und Sozialpolitik ableiten lassen.
In modern times, education and training are key factors determining placement of individuals and career opportunities over a lifetime. Hence, how opportunities for education are distributed and the role of social origin are central concepts. This perspective moderates this article about individuals seeking advancement through education and training. It focuses attention on the resources and potentials that facilitate upward social mobility and hence on the questions as to which conditions children, youth and young adults are able to overcome disadvantages relating to their origin and successfully complete an educational career. We shift the focus of social research that has to date has concentrated on identifying deficiencies, risks and deficits. The term "educational advancement" is used as a core bracket to incorporate those barriers that are placed in the way of children of working-class parents and from disadvantaged migrant families. This outlook reveals that educational advancement is not a snapshot of a young adult but is a process that begins much earlier. Our exploration of the subject covers social backgrounds, empirical insights on life contexts among those seeking an education and who come from a wide range of groups of origin and the sources of anxieties about advancement that are common among those seeking advancement, as well as the societal implications for educational and social policies that can be derived from these insights. This article does not present theories about individuals seeking educational advancement but rather presents the various topics and issues. The selection of topics and participating authors is an attempt to consider the important findings within the disciplines involved in the field and thus to meet the demands for an interdisciplinary perspective.
Prof. Dr. Margrit Stamm, Direktorin des Forschungsinstituts Swiss Education, Professorin em. an der Universität Fribourg, Schweiz